En bra start på dagen är viktig!

Har du svårt att hålla det du lovat dig själv om en ny, nyttigare livsstil?
Jag tror att de flesta tänker ibland att "nu måste jag skärpa mig" eller "efter helgen/semestern/på torsdag el dyl ska jag skärpa mig och börja äta bättre".

Att gå runt med det där dåliga samvetet är stressande och gör knappast livet mer hälsosamt.
Lösningen då? Nej, tyvärr, jag har inget universalknep som fungerar på alla, men vissa vanor är lättare än andra att göra något åt.
Om du tänker hur du själv äter så inser du ganska snabbt att lunch middag och kvällsmat varierar ganska kraftigt från dag till dag. Du vill gärna inte äta samma lunch flera dagar i rad och inte heller middag. Men ta nu en titt på vad du äter till frukost... Visst finns det en viss tendens till att inte ha ett behov av variation i denna måltid. De flesta människor föredrar att äta ungefär samma sak till frukost varje morgon. Detta betyder alltså att om du lyckas göra din frukost till ett nyttigt och väl sammansatt mål så kan du vinna ganska mycket eftersom det betyder en förbättring av en daglig vana. Om du inte äter frukost alls med motivationen om att du inte kan äta på morgonen så menar jag att det är en vanesak. Vänta en stund från att du vaknat till att du äter frukost men uteslut den inte!
Förslag på bra frukostmat är:
Surdegsbröd (osötat, fiberrikt)
Pålägg: Avocado, kalkon, kyckling, lightost, EJ lättmargarin, keso, philadelpiaost, Tahini (kaloririkt men massor av kalcium för dig som inte äter mjölkprodukter)
Gröt av tex havregryn, quinoa, hirs eller rågflingor, Blanda gärna i frön och lite nötter.
Ägg, proteinrikt och rikt på mineralämnen.
Grönt te är uppiggande.
Om du absolut måste ha kaffe, prova koffeinfritt eller blanda det vanliga kaffet med hälften koffeinfritt.
Grönsaker och frukt i önskad mängd.
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0