Konceptet Biggest loser Sverige

Jag har ju som jag tidigare nämnt tittat på "Biggest loser Sverige" och finner det ganska underhållande. Vad jag har lite svårt att förstå är hur dessa deltagare skall hålla hela vägen ut.. Vid en sådan extrem övervikt som dessa deltagare har, är det ju en väldigt hög skaderisk, dels för den enorma påfrestning deras vikt utsätter leder, ligament och senor för, men också för att deras kropp är helt ovan vid denna typ av rörelser. Som överviktig är träning såsom löpning, extrem träning med tex snabba vändningar och ryckiga rörelser inte att rekommendera. Deltagarna sprang 60 meter och mycket riktigt skadade en av deltagarna sig i ljumsken.
Jag förstår konceptet som TV-program och underhållsvärdet blir kanske högre ju mer extrema resultat det visar på vågen, ju fler tårar, skador och elände det blir, men på något sätt ger det fel signaler tycker jag. Träning skall förutom flås, svett och tårar även vara behaglig och förknippad med en positiv känsla. I programmet säger Mårten att "det här kommer att bli hårt och ni kommer vilja lägga av" till deltagarna vilket känns som fel ingång för att förknippa träningen med något positivt. Som sagt, jag förstår att detta är en del av skådespelet men går det verkligen inte att göra bra TV på ett schysstare sätt? Deltagarna får säkert en rejäl kick av att tappa så mycket i vikt på kort tid, men kommer de verkligen att förknippa träning med något positivt efter att ha deltagit i detta program? Kommer programmet uppmuntra dem till en fortsatt aktiv livsstil?
Vad jag också saknar är inblick i vilken kost de får i samband med träningen. Det är ingenting om det, och det är synd då kosten ju är jätteviktig i sådana extrema sammanhang. Fram för ett mer humant Biggest loser ;)!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0