Myter och sanningar

Ett påstående man ibland hör är att kroppen tar upp näringsämnena bättre när de är koncentrerade i ett kosttillskott.

Mitt svar: Mat är alltid den bästa näringskällan om den är bra komponerad. Tillskott skall endast användas som just ett tillskott och inte som ersättning för mat. Kosttillskott är en stor marknad och naturligtvis propagerar tillverkarna för att man skall använda mer av deras produkter. Detta medför en alltför positiv bild av kosttillskott och får det ibland att låta som om mat inte ens är nödvändigt!
Allt som är raffinerat och taget ur sitt naturliga sammanhang har svårt att konkurrera med "orginalet" rent näringsmässigt. Är du en motionär som inte tävlar på elitnivå behöver du inte oroa dig för att inte få i dig tillräckligt av de olika näringsämnena, mineralerna och vitaminerna som du behöver, förutsatt att du har en god kosthållning. De som tränar hårt på elitnivå kan ibland ha svårt att få i sig tillräckligt med energi och då kan tillskott vara ett alternativ. Det finns kanske helt enkelt inte tid eller matlust att äta så pass mycket att det täcker deras enorma behov av energi. Men så länge du inte tränar på denna nivå så räcker det med mat, men naturligtvis är det bättre att dricka en proteindrink efter träningen än att helt avstå från att äta.
Ett exempel på vad jag menar med en alltför positiv bild av kosttillskott jämfört med naturlig mat ser ni nedan. Visst, en banan täcker inte behovet av protein efter träningen (och kanske inte kolhydrater heller), men kompletterar man med något proteinrikt såsom tex 1-2 ägg, keso eller kesella för att ca 1 timme senare äta ett mål mat så väljer jag hellre det än en gainomax som är fullproppad med socker (hela 13%).

Kommentarer
Postat av: Lisa

Schysst design du har på din sida. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

2011-05-07 @ 12:26:29
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Frida

Hej Lisa. Jag tror och hoppas du var ironisk :), min bloggdesign är nog det simplaste och mest oestetiska många sett och grundar sig i mitt ointresse/okunskap gällande html.

2011-05-18 @ 22:58:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0