Pasta och ris

Fick en fråga om vad jag menar är bra typ av ris samt fullkornspasta och vad man skall undvika. En regel jag brukar gå efter är att ju grövre desto bättre.. Väljer man pasta är det såklart att föredra fullkornspasta framför vanlig och pastan skall ha så lång koktid som möjligt (snabbmakaroner är inte att rekommendera då de har relativt högt GI, alltså höjer blodsockret för snabbt.). För mig som äter glutenfritt är det svårt just med pastabiten eftersom den glutenfria pastan har ett högt GI. Semper gör en fulllkornsvariant av glutenfri linguine så den är att föredra bland de glutenfria alternativen.
Det finns mängder av olika rissorter och jag brukar gå efter samma linje där. Desto grövre desto bättre samt att välja de sorter med längst koktid. Jag brukar äta råris (de sorter som ska koka minst 40 minuter) eller rött ris med ungefär samma koktid. Jasminris som serveras på kinarestauranger är inte att rekommendera då det har ett högt GI och inte innehåller särskilt mycket fiber.
En snabbregel är att ju vitare och mer snabbkokade produkterna är i denna kategori desto sämre. Om du har svårt att planera tiden så koka dubbelt med råris eller fullkornspasta så kan du använda det till en sallad eller annat rätt dagen efter. Ofta är man hungrig när man börjar att laga mat och då vill man gärna inte vänta 40 minuter på att riset skall bli klart!  Tänk bara på att ris är en känslig produkt som lätt blir dålig om det står för länge i rumstemperatur. Kyl ner snabbt för att inte riskera matförgiftning. För bästa näringsinnehåll och minst risk för gifter i maten, välj ekologiska produkter.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för tippset! ... Frida

2010-09-16 @ 17:17:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0