Stora boken om styrketräning

För en tid sedan fick jag hem "Stora boken om styrketräning" som jag köpt genom tidningen "Fitness magazine". Det är bok som, precis som det låter, innehåller övningar, styrketräningsprogram och andra tips vad gäller styrketräning. Jag köpte den i syfte av att få lite mer inspiration till nya övningar.

Boken är informativ och lätt att förstå men jag måste säga att jag blev ganska besviken på valet av övningar. I tidningen "Fitness magazine" följer alltid tips på övningar som brukar vara ganska kreativa med lite svårare touch på vissa övningar. Därför var förväntningarna ganska höga. I den här boken är många av övningarna utförda i styrketräningsmaskiner vilket känns ganska fantasilöst. De flesta kan ju gissa sig till hur tex en lårcurl går till i en maskin för det ändamålet. Jag hade hellre sett ett större utbud att funktionell träning samt träning med fria vikter eller andra redskap. Dessa finns också men alltför stor del av boken är inriktad på maskinträning.

Vilka är då målgruppen? Att jag inte hittade så många nya övningar beror kanske på att jag är utbildad inom träning och har en del erfarenhet och boken då kanske vänder sig främst till den vanliga motionären, men då musklerna presenteras med sitt latinska namn kan jag inte hitta dem som klar målgrupp heller. Så min slutsats är att jag gillar bokens utförande, bilder och upplägg, men innehållet känns lite fattigt pga övningsval. Så boken kan rekommenderas till de som inte har så mycket erfarenhet av styrketräning, men frågan är om de överhuvudtaget går och köper en bok om detta ämne :)?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0